W świecie online dostępnych jest kilka(naście) systemów reklamowych, ale te trzy, na których skupię się w dzisiejszym artykule są zdecydowanie najważniejsze – najpopularniejsze, najbardziej rozwinięte technicznie i przynoszące najlepsze efekty. Mowa oczywiście o Google AdWords, Meta AdWords oraz LinkedIn AdWords. Jednak to, że są to najlepsze systemy płatnych kampanii reklamowych w internecie wcale nie oznacza, że każdy przedsiębiorca powinien korzystać ze wszystkich trzech.

Który system reklamowy wybrać? Jak działa Facebook ADS, a jak działa LinkedIn ADS? Gdzie wyświetlają się reklamy Google ADS? Czy reklamy w internecie sprawdzą się w biznesie stacjonarnym? Na te wszystkie pytania i jeszcze kilka innych odpowiedź znajdziesz w tym tekście. Zapraszam do lektury!

Meta ADS, czyli reklamy na Facebooku oraz Instagramie

Facebook oraz Instagram powstały jako dwie oddzielne, całkowicie samodzielne aplikacje społecznościowe. Kilka lat temu Instagram został jednak odkupiony przez właścicieli Facebooka i tym samym połączony kilkoma opcjami na stałe, w tym także systemem reklamowym. Odtąd, kiedy mówimy o reklamach płatnych na Facebooku i Instagramie, mówimy o systemie Meta ADS. Co to oznacza w praktyce? Reklamy w obu tych aplikacjach ustawiamy za pomocą jednego systemu zwanego Menadżerem Reklam, w nim także zbieramy dane o działaniu reklamy i sprawdzamy statystyki. Menadżer Reklam zakłada się „od strony” Facebooka i w ten sam sposób się do niego loguje oraz go obsługuje.

Gdzie pokazują się reklamy na Facebooku i Instagramie?

Płatne reklamy na Facebooku i Instagramie wyświetlane są oczywiście w tych dwóch aplikacjach. Dokładne miejsce ich wyświetlania zależne jest od naszych ustawień. Reklamy mogą być tzw. dark postami, które wyświetlają się użytkownikom na stronie głównej, tzw. wallu, mogą być wyświetlane jako stories, czyli między tymi publikacjami, które znikają po 24h i mogą być wyświetlane w bocznej części Facebooka, w rolkach (zwanych również reelsami) oraz w messengerze. Korzystając z ustawień można wybrać, czy chcemy, by nasza reklama widoczna była w każdym z tych miejsc czy tylko w wybranym lub np. dwóch wybranych.

Dla jakich branż są reklamy na Facebooku i Instagramie?

Reklamy na FB i Insta najlepiej sprawdzają się w przypadku biznesów B2C czyli sprzedaży detalicznej wprost do klienta. Dzieje się tak dlatego, że targetowanie (czyli wybór odbiorców naszych reklam) pozwala na sprecyzowanie zainteresowań, wieku, miejsca zamieszkania, płci, ale nie stanowiska zawodowego czy miejsca pracy. Jeśli więc nasz biznes sprzedaje B2B będzie nam bardzo trudno dotrzeć do np. managerów, którzy podejmują decyzje zakupowe w firmie. Nie jest to całkowicie niemożliwe (doświadczeni specjaliści od ADS’ów) mają swoje sposoby, ale wciąż w takiej sytuacji reklama na FB czy Insta nie jest najlepszą opcją.

Czy warto reklamować na Facebooku biznes stacjonarny?

Tak, i w zasadzie warto to robić niemal wyłącznie na Facebooku i Instagramie! Menadżer reklam Meta ADS daje nam możliwość bardzo dokładnego targetowania miejsca. Reklamę można zawęzić do miasta lub dzielnicy, w której działamy, a nawet do konkretnej ulicy! W ten sposób możemy pokazać naszą reklamę osobom, które rzeczywiście mogą do nas wpaść na zakupy lub po to, by skorzystać z naszych usług.

LinkedIn ADS, czyli reklamy dla biznesu

LinkedIn ADS można potraktować w pewnym sensie jako przeciwieństwo Meta ADS. LinkedIn ADS to portal społecznościowy poświęcony biznesowej stronie życia i tak samo jest z jego systemem płatnych kampanii reklamowych. Skoro na LinkedIn w większości znajdziemy firmy, a uzupełniając prywatny profil jesteśmy proszeni o podanie stanowiska, miejsca pracy i branży, to właśnie po takich danych możemy później targetować reklamy na tym portalu. LinkedIn nie zbiera natomiast (w przeciwieństwie do Facebooka i Instagrama) danych o naszych zainteresowaniach, więc tego uwzględnić w targetach po prostu nie można. Właśnie dlatego LinkedIn jest o wiele lepszą opcją przy promowaniu biznesu B2B. Dzięki reklamom na Li możemy dotrzeć do managerów, kierowników, założycieli firm, prezesów i wszystkich tych osób, które mają decyzyjny głos w sprawie firmowych wydatków. Co jeszcze istotniejsze, możemy dotrzeć do konkretnych branż i miast, co pozwala na bardzo precyzyjne targetowanie.

Gdzie wyświetlają się reklamy LinkedIn ADS?

Oczywiście na portalu LinkedIn. Opcja jest tutaj jednak tylko jedna i jest to strona główna, czyli tzw. wall. Te reklamy można porównać do facebookowych dark postów, ponieważ wyglądają one tak samo, jak zwykłe posty, a odróżnia je od nich tylko krótka wzmianka „sponsorowane” pod nazwą profilu.

Czy warto reklamować biznes stacjonarny na LinkedInie?

Odpowiedź należy do tych ulubionych: to zależy. Jeśli prowadzimy biznes B2B i dużą częścią naszego procesu sprzedaży jest biuro obsługi klienta, które znajduje się w konkretnym miejscu, to jak najbardziej ma to sens. W końcu reklamujemy się po to, by zachęcić potencjalnego klienta do przyjścia do naszego biura i podpisania umowy czy zakupienia jakiegoś produktu/usługi. Prawda jest jednak taka, że niewielki procent biznesów B2B działa stacjonarnie, więc naprawdę niewiele osób będzie się nad tym zastanawiać.

Reklamy Google ADS, czyli punkt obowiązkowy dla e-sklepów

System reklamowy Google ADS uważany jest w świecie online za pewnego typu Złoty Graal, ale niestety prawda jest taka, że nie dla każdego biznesu przyniesie równie wspaniałe efekty. Google ADS to system, który zalecany jest głównie branży e-commerce czyli sklepom internetowym. Targetowanie w Google AdWords opiera się na słowach kluczowych, czyli tych frazach, które wpisujemy w wyszukiwarkę Google. Nie jest to jednak takie proste, ponieważ na jedną frazę kluczową, np. „fryzjer łódź” może reklamować się każda firma, która tego zapragnie! A ponieważ rozliczenie reklam w tym systemie opiera się na płatności za każde kliknięcie, niektóre z fraz są bardzo drogie. Co to oznacza w praktyce: jeśli użytkownik internetu przejdzie na naszą stronę po wyszukaniu mało popularnej frazy, zapłacimy za to kliknięcie np. 15 groszy, a jeśli po wyszukaniu bardzo popularnej frazy, możemy zapłacić za to nawet 5 złotych (i więcej). Ilość i rodzaj fraz kluczowych są oczywiście wybierane przez nas lub przez naszego specjalistę od ADSów.

Gdzie wyświetlane są reklamy Google ADS?

Google ADS może pochwalić się bardzo szeroką bazą współpracujących z nią stron internetowych, śmiało można więc stwierdzić, że reklamy z tego systemu można zobaczyć online wszędzie. Najczęściej reklamy Google wyświetlane są na popularnych stronach, np. portalach informacyjnych, znanych i cenionych blogach, stronach z przepisami kulinarnymi… Zobaczyć je można natomiast w wielu różnych miejscach na tych stronach: w bocznej części, jako baner w środkowej części, jako pop-up (czyli reklama „wyskakująca” na stronie po kilka sekundach), jako proponowana strona w wyszukiwarce czy nawet informacja udająca maila na skrzynce mailowej.

Czy warto reklamować biznes stacjonarny w Google ADS?

Reklamy w Google ADS oczywiście można targetować na konkretną lokalizację. Dodając do tego ich dużą widoczność w internecie można się spodziewać, że przyciągną dużą liczbę potencjalnych klientów do sklepu stacjonarnego czy miejsca usług, jednak nie zawsze tak jest. Warto jest się zastanowić nad formatem reklamy Google – większość z nich składa się z obrazka oraz niewielkiej liczby znaków. Nieumiejętnie stworzona reklama nie wyświetli więc pełnego komunikatu i może zabraknąć w niej najważniejszej rzeczy, czyli adresu stacjonarnego. W niczym to jednak nie przeszkadza w przypadku sklepów internetowych. W reklamach e-sklepu wystarczy grafika z upustem promocyjnym (lub bez) oraz adres do strony www. Za pomocą jednego kliknięcia w taką reklamę trafiamy do sklepu internetowego i już jesteśmy gotowi na zakupy.

Mam nadzieję, że wyjaśniłam główne różnice między tymi systemami reklamowymi i teraz łatwiej będzie Ci wybrać ten najlepszy dla swojego biznesu. Pamiętaj również, że internet oferuje o wiele więcej opcji reklamowych i na dalszych etapach rozwoju firmy możesz spróbować zainteresować się także reklamami, np. na Pintereście. Chcesz wiedzieć więcej o reklamowaniu się na Pinterest? Sprawdź mój artykuł na ten temat – Reklamy na Pinterest – czy każdy powinien w to iść?

A gdybyś miał/a dodatkowe pytania dotyczące płatnych reklam w internecie, pisz do mnie śmiało! Możesz odezwać się w komentarzu, na moim profilu na Facebooku lub mailowo. 😊